5 manieren om tieners te helpen hun angst voor het coronavirus te beheersen

By 16 maart 2020JIMinhetnieuws
Plaatje bij artikel

5 manieren om tieners te helpen hun angst voor het coronavirus te beheersen

Bron: New York Times

Volwassenen kunnen helpen door ervoor te zorgen dat adolescenten de gevaren niet overschatten of hun vermogen om zichzelf te beschermen onderschatten.

Mensen van alle leeftijden zijn bezorgd over de verspreiding van het coronavirus en tieners hebben als groep de neiging om emoties bijzonder intens te ervaren. Als ouder, JIM of hulpverlener, zijn hier vijf dingen die u kunt doen.

  1. Normaliseer angst

Angst kan gezond zijn. Maar niet alle adolescenten of volwassenen weten dat het doorgaans als een nuttige en beschermende emotie werkt. Daarom vrezen tieners soms dat hun verhoogde zenuwen het begin van een volledige angststoornis signaleren. Ze maken zich zorgen over het feit dat ze zich zorgen maken.

Volwassenen kunnen jongeren helpen beseffen dat gezonde angst een doel heeft: het waarschuwt ons voor mogelijke bedreigingen en helpt ons op weg naar veiligheid. ‘Een beetje angst voelen’, zouden we rustig kunnen zeggen, ‘is nu logisch. Je hebt de juiste reactie op het opkomende nieuws over het coronavirus. ”

Van daaruit kunnen we tieners aanmoedigen om hun ongemak te uitten in nuttige actie, zoals het leren over en het volgen van de aanbevolen gezondheidsrichtlijnen.

  1. Bied perspectief

Voor psychologen is angst alleen ongezond als het zich voordoet als er geen dreiging is – als er helemaal niets is om je zorgen over te maken – of als het hoogten bereikt die grofweg niet in verhouding staan tot de dreiging, zoals wanneer een tiener een paniekaanval krijgt tijdens een kleine quiz. We kunnen adolescenten helpen hun zorgen over het coronavirus op een passend niveau te houden door ervoor te zorgen dat ze de gevaren niet overschatten of hun vermogen om zichzelf tegen die gevaren te beschermen niet onderschatten.

Daartoe zouden we kunnen zeggen: “Op dit moment is het gezondheidsrisico van coronavirus voor de meeste Nederlanders erg laag.” Hieraan kunnen we toevoegen: “En er is veel dat je kunt doen om jouw risico nog verder te verlagen: houd je handen schoon en uit de buurt van je gezicht, vermijd iedereen die hoest of niest en bescherm jezelf (en je immuunsysteem) door voldoende slaap te krijgen.”

  1. Verschuif de Spotlight

In moeilijke tijden suggereert onderzoek dat tieners zich beter voelen wanneer ze hun aandacht richten op het ondersteunen van anderen. Nadat een overstroming in 2006 een klein stadje in het zuiden van Polen verwoestte, bleek uit één onderzoek dat de tieners die veel sociale steun aan mede-slachtoffers van de overstroming gaven, degenen waren die het meeste vertrouwen uitten in hun vermogen om hun eigen uitdagingen het hoofd te bieden leeft.

Als we dit weten, kunnen we tieners eraan herinneren dat we onze handen wassen en andere gezondheidsaanbevelingen volgen, niet alleen om onszelf te beschermen, maar ook om de druk op lokale medische systemen te verlichten. Op dezelfde manier kunnen volwassenen opmerken dat persoonlijke offers – zoals het uitstellen van een vakantie of thuisblijven als we ons niet goed voelen – de kans op ziekte in onze eigen omgeving helpen verkleinen. Als u boodschappen doet als u wordt gevraagd om zelf in quarantaine te gaan, maak dan van de gelegenheid gebruik om met uw kinderen te praten over de uitdagingen waarmee mensen in nood worden geconfronteerd en overweeg om niet-bederfelijke zaken te schenken aan een lokale voedselbank.

  1. Moedig afleiding aan

Wanneer we ons op gevaren concentreren, groeit de angst en wanneer we onze aandacht ergens anders op richten, krimpt het. Dat gezegd hebbende, kan het voor sommige tieners moeilijk zijn om niet geobsedeerd te raken door Corona, aangezien het onderwerp de krantenkoppen en sociale media doordringt, en omdat de bezorgdheid over de verspreiding van ziekten de scholen heeft gesloten en de annulering van lang geplande evenementen heeft veroorzaakt.

Verder kan de constante beschikbaarheid van nieuwe informatie over het coronavirus sommige tieners (en volwassenen) ertoe aanzetten dwangmatig te controleren op nieuwsupdates. Dit kan echter weinig emotionele verlichting bieden. Onderzoek toont aan dat het verkrijgen van duidelijke informatie over een potentiële bedreiging mensen helpt zich beter te voelen, maar dubbelzinnige informatie doet niets af aan de angst of de drang om geruststelling te zoeken. Herinner hen eraan niet te vertrouwen op geruchten of onbetrouwbare bronnen.

Zolang de updates vaag blijven, moeten tieners die erg bezorgd zijn over Corona worden aangemoedigd om een pauze te nemen in het zoeken naar, of zelfs per ongeluk tegenkomen, van informatie over het virus. We kunnen tieners bijvoorbeeld vragen om minder vaak hun telefoons te controleren op informatie-updates, of erop te vertrouwen dat we belangrijk nieuws zullen delen als het binnenkomt. Evenzo kunnen we aanmoedigen om afleiding te vinden, zoals huiswerk maken of naar een favoriete show kijken, terwijl we onszelf beschermen tegen digitale inbraken.

  1. Beheer je eigen angst

Angstige ouders hebben vaker angstige tieners. Deze onderzoeksbevinding heeft veel mogelijke verklaringen, maar hier is er een: jongeren zoeken naar volwassenen voor aanwijzingen over hoe nerveus of ontspannen ze zouden moeten zijn wanneer ze iets nieuws tegenkomen. Of het nu bewust is of niet, ouders zijn soms bang op een manier die hun kinderen op scherp zet.

Tieners kunnen zien wanneer volwassenen het ene zeggen en het andere voelen. Het aanbieden van geruststellende woorden zal niet veel goeds doen als onze eigen angst hoog oploopt. En als we veel spanning ervaren, zijn we minder in staat tieners en jongvolwassenen te troosten die zich verdrietig voelen over het missen van evenementen of sportactiviteiten.

Voordat gespannen volwassenen proberen een zenuwachtige tiener te steunen, moeten ze stappen ondernemen om hun eigen zenuwen te kalmeren. Om dit te doen, kunnen ze dezelfde strategieën gebruiken als hierboven beschreven.

Een nuchtere reactie laten zien is de beste manier om te voorkomen dat angst onze tieners de baas wordt, terwijl we allemaal onze weg vinden door deze nieuwe en onzekere uitdaging.